Logo of Team Belgium

De Olympische Spelen in Rio naderen met rasse schreden. Op 5 augustus 2016 paraderen onze atleten met de Belgische vlag. Maar de weg naar Rio is nog erg lang. Trainingen, selecties … onze Belgen kunnen alle steun gebruiken op hun weg naar Rio. Om onze atleten te steunen voor de Spelen hebben Famous en het BOIC een schitterende campagne gemaakt, die op ludieke wijze de lange weg naar Rio illustreert. Om dit pad van Brussel naar Rio te tekenen, combineert de spot de grafische kunsten van Mister Mong met een soundtrack van Netsky. De campagne werd gerealiseerd door productiehuis Wenneker.be. Ze wordt ook verder ondersteund door advertenties en radiospots.

Op weg naar Rio

Wij zijn Team Belgium! Het door FAMOUS en het BOIC gecreëerde concept wil de Belgische fans er toe aanzetten om onze atleten aan te moedigen om het beste van zichzelf te geven tijdens de volgende Olympische Spelen 2016. Maar de weg naar Rio is lang en bezaaid met obstakels. Onze atleten moeten wedijveren met wereldwijde concurrentie. Dat kan enkel lukken met de steun van alle Belgen.

Pierre-Olivier Beckers, voorzitter BOIC : ‘De atleten hebben echt nood aan elke vorm van steun gedurende de volledige aanloop naar Rio 2016. Veel mensen denken dat het grootste deel van de steun tijdens de Spelen zelf pas getoond moet worden. Maar ook alle aanmoedigingen die eraan vooraf gaan zijn van cruciaal belang voor de kwalificaties. Onze ‘Road to Rio’ heeft vooral als doel om het publiek duidelijk te maken dat onze atleten voor verschillende hindernissen zullen komen te staan. Daarom hopen we op een maximaal aantal mensen die onze kampioenen gedurende het hele traject zullen steunen. Wij zijn nu eenmaal Team Belgium !’

Action en Stop motion

De tv-spot illustreert de lange weg van Brussel naar Rio. Atleten klimmen over Brusselse muren, doorkruisen straten in Marseille en belanden al zwemmend in Rio. Op hun pad komen ze voor allerlei hindernissen te staan die ze moeten overwinnen om goed en wel in Rio aan te komen. De graphics zijn een verdienste van Simon Everaert, een jonge kunstenaar uit Gent, beter bekend als Mister Mong. ‘Met de graphics willen we visueel weergeven dat onze atleten in al hun verschillende disciplines hard werken om het hoogste niveau te bereiken en zich te plaatsen voor de Olympische Spelen. Elke atleet wordt getoond in een ander type graphic en vertegenwoordigt zo zijn discipline. De video werd gemaakt in Stop motion, wat voor een zeer dynamisch resultaat zorgt. Hiermee benadrukken we opnieuw de dagelijkse inspanningen van de atleten. De film start in de buurt van het Brusselse Zuidstation. Naarmate we in de buurt van Rio geraken, verhelderen en herleven de kleuren. Op die manier roepen we het warme klimaat van Brazilië op, maar tonen we eveneens het metaforische licht aan het einde van de tunnel dat onze atleten wacht.’ zegt Mister Mong.

Soundtrack door Netsky

Voor deze campagne werkte het BOIC samen met een andere Belgische kunstenaar. Netsky is bekend bij ons, maar even geliefd buiten de grenzen en zorgde voor de filmmuziek bij deze campagne met het liedje ‘Rio’. Netsky over zijn samenwerking met BOIC : ‘ Ik ben trots om dit jaar onze nationale olympische atleten te mogen vergezellen op hun weg naar Rio. Ik hoop dat mijn single een vorm van support kan zijn en kan niet wachten om met dit avontuur te beginnen. Ik kijk er naar uit om onze atleten te ontmoeten!’

De spot wordt gelanceerd op 14 november 2015 op de nationale zenders en op  youtube. De campagne wordt ondersteund door advertenties en radiospots en blijft in het concept ‘Road to Rio’. De advertentieruimtes (TV, radio, online en print) worden aangeboden door de mediapartners van BOIC: RTBF, VRT, Le Soir, Het Nieuwsblad en de Sanoma-groep. De ambassadeurs van Team Belgium voor deze campagne zijn niemand minder dan Jonathan en Kévin Borlée (Atletiek), Lionel Cox (Karabijnschieten), Jasper De Buyst (Baanwielrennen), David Goffin (Tennis), Simon Gougnard (Hockey), Charlotte Leys (Volleybal), Pieter Timmers (Zwemmen), Evi Van Acker (Zeilen), Hans Van Alphen (Atletiek) en Charline Van Snick (Judo). De foto's van atleten die te zien zijn in onze campagne zijn van de hand van Belgaimage, jarenlange partner van het BOIC.


Volg Team Belgium op zijn weg naar Rio 2016, schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief.