Logo of Team Belgium

Op woensdag 24 april houdt de Belgische Bobslee- en Skeletonfederatie op het Sportkot van de KU Leuven een testdag voor nieuwe atleten, zo vertelde Geert Vanvaerenbergh, CEO van de Belgische federatie, aan het persagentschap Belga.

De KU Leuven stemde eerder in om net als tussen 2007 en 2014 de atletenselectie te coördineren. De testdag staat er onder leiding van Rudi Diels, bobsleecoach Tom de la Hunty, skeletoncoach Mattias Guggenberger en pushtechniekcoach Olaf Hampl. "Wij zijn eigenlijk constant op zoek naar nieuw talent. Zoals iedereen wel weet, is Elfje Willemsen gestopt en zo bleef enkel An Vannieuwenhuyse over als pilote. Vervolgens hebben we ook Loes Hubrecht en Kelly Van Petegem laten piloteren, waardoor er een tekort kwam aan remsters", aldus Vanvaerenbergh, de man die jaren geleden het Belgische bobsleeproject uit de grond stampte en onlangs terugkeerde naar de federatie na een afwezigheid van vier jaar.

"Daarnaast starten we ook met een tweemansbob bij de mannen, die eventueel ooit kan doorgroeien naar een viermansbob. Ooit hadden we daarvoor de betreurde Marc Sluszny, maar zijn afscheid betekende ook het einde van het project. De atleten die we zoeken moeten snel, krachtig en explosief zijn en bij voorkeur komen ze uit de atletiekwereld. We mikken op krachtige atleten zoals hamerslingeraars, kogelstoters en lange- of middellangeafstandslopers. Die kracht heb je immers nodig op het ijs en zo komen eerder frêle atleten zoals hoogspringers en sprinters minder in aanmerking. Aan het einde van de selectie hopen we een tiental atleten over te houden en bekijken we de contractmogelijkheden. Bij de vrouwen zouden we twee à drie teams willen samenstellen, bij de mannen starten we met één team. De nieuwe teams zullen dan van start gaan in de Europa Cup om zo eventueel later door te groeien naar Wereldbekerniveau."

Van de geplande nieuwe startbaan in België zullen de atleten nog niet meteen kunnen profiteren. "Daarvoor mikken we op de zomer van 2020, intussen blijven we uitwijken naar Winterberg en Sigulda. De onderhandelingen staan echter al ver en met Oordegem en Herentals blijven er nog twee locaties over. Ook hebben we al een aannemer en dus is het nu enkel nog wachten op de nodige vergunningen. De nieuwe startbaan zal overigens dezelfde hellingsgraad krijgen als de olympische baan op de Winterspelen van 2022 in Peking."

Belga