Logo of Team Belgium

Ondanks het feit dat de Olympische Winterspelen veel minder gevolgd worden in België, blijkt dat bijna de helft van de Belgen de prestaties van Team Belgium wel degelijk heeft gevolgd via de media. 48,5 van de Belgen geeft dit aan in een onderzoek dat werd gehouden vlak na de Olympische Spelen in februari 2018 door iVOX Sports.

De prestaties van de Belgen worden gevolgd, ook bij de winterspelen: bijna de helft van de Belgen zegt de prestaties van Team Belgium op de Olympische Spelen in Zuid-Korea gevolgd te hebben in de media.

Opvallend is wel dat het verschil tussen het Noorden en het Zuiden erg groot is. Bij de Vlamingen volgde meer dan 6 op 10 de prestaties van de Belgen, bij de Franstaligen zakt dit naar 3 op 10.
63 % van de Belgen weet bovendien dat Team Belgium 1 medaille haalde, 50% weet dat Bart Swings deze medaille haalde.

Merk Team Belgium piekt dankzij de prestaties van Bart Swings bijna even hoog als na de Olympische Zomerspelen
De kennis van het merk “Team Belgium” blijkt terug te pieken zoals na de Olympische Zomerspelen, nadat het in de periode tussen de Olympische Spelen wat was gezakt.

Eerder deed iVOX Sports op vraag van het BOIC immers ook al gelijkaardige metingen voor en rond de Olympische Zomerspelen.

Daardoor kunnen we reconstrueren hoe de opbouw van kennis over het merk Team Belgium juist verliep.

   Bron: iVOX Sports , N= 1000 Belgen, 18- 79y.


De bekendheid van een aantal Team Belgium atleten voor de winterspelen krijgt een boost, maar blijft beperkt in vergelijking met atleten zomerspelen
Voor de kennis van de wintersportatleten zijn de Olympische Winterspelen uiteraard erg belangrijk. Een aantal atleten profiteren dan ook duidelijk van de geleverde prestaties en/of van de media-aandacht. Al is het zo dat de bekendheid van deze atleten beperkter blijft in vergelijking met atleten van de Olympische Zomerspelen.