Logo of Team Belgium

Niet alleen de olympische atleten hebben deze zomer het mooie weer gemaakt in Tokio. Ook het merk Team Belgium heeft zijn plaats opgeëist in de media. Dat blijkt uit een analyse van de Belgische mediaberichtgeving door Belga.

67,6% van alle verwijzingen naar de Olympische Spelen of Tokio 2020 in de Belgische media is gelinkt aan Team Belgium en de Belgische atleten. Het gaat om vermeldingen in printmedia, online media en op Twitter in de periode van 1 juli tot en met 22 augustus.

De term ‘Team Belgium’ heeft zich tijdens de afgelopen Spelen in de Belgische hoofden genesteld, in ieder geval in die van de Belgische pers. Tijdens de Spelen in Tokio werd de term ‘Team Belgium’ 10.634 keer gebruikt, een stijging van 56% ten opzichte van de Spelen in Rio waar de term 6.812 keer werd gebruikt.

In 2014 lanceerde het BOIC het merk Team Belgium als verzamelnaam voor de Belgische olympische atleten en de inspanningen die de hele community errond dagelijks levert op de weg naar topsportresultaten.

Topsportresultaten waar ook de topsportpartners Sport Vlaanderen, Adeps en Ostbelgien samen met het BOIC elke dag voor ijveren.

Logischerwijs zijn de zeven medaillemomenten de grote uitschieters in het volume aan mediaberichten, met als grote winnaar de ‘gouden donderdag’ waarop zowel Nafi Thiam als de Red Lions olympisch goud wonnen. Maar ook de verschillende vertrek- en selectiemomenten van de atleten zorgden voor pieken in de berichtgeving.

Tot slot zet de steile opmars van online media zich door tijdens Tokio 2020. 90% van de berichten werd online gepubliceerd, bijna de helft op nieuwssites en blogs. Printmedia vertegenwoordigden nog maar 2,4% van alle vermeldingen.

(Belga)