Logo of Team Belgium

Maandag 12 augustus maakten VRT en RTBF de kijkcijfers van de Olympische Spelen in Parijs bekend. Zowel VRT als RTBF zijn mediapartner van Team Belgium. Zo dragen zij rechtstreeks bij aan de beleving van de Team Belgium fans voor de Olympische Spelen. Zowel VRT als RTBF lieten recordcijfers noteren. Ook op de eigen communicatiekanalen brak het BOIC records.  

De Vlaamse openbare omroep VRT maakte volgende cijfers bekend. Gemiddeld volgden 1.750.000 kijkers per dag via Sporza op VRT 1 de actie in Parijs, en elke dag waren er gemiddeld 463.000 kijkers op de verschillende livestreams van Sporza en VRT MAX. In totaal stemden maar liefst 4.223.000 Vlamingen op tv af om iets te volgen, dat zijn twee Vlamingen op de drie.     

De meest bekeken wedstrijd aan Vlaamse kant was de halve finale van het vrouwenbasket op 9 augustus tegen Frankrijk. Op het piekmoment keken ruim één miljoen Vlamingen naar de wedstrijd. De absolute topdagen waren zaterdag 3 en zondag 4 augustus (met onder meer de wegritten bij de mannen en vrouwen op het programma) met over de totale dag telkens meer dan twee miljoen kijkers op tv. De topdag voor de livestreams was 9 augustus met 749.000 unieke kijkers. Met de halve finale van de Belgian Cats, het brons voor Sarah Chaâri in taekwondo, de verloren wedstrijd om brons van de Red Panthers in het hockey en de dubbele medaille in de zevenkamp was er die dag heel wat te beleven voor de Belgen.      

Voor de Franstalige openbare zender RTBF: in totaal keken er 3,1 miljoen mensen naar de uitzendingen van RTBF. Gemiddeld ging het om 143.138 kijkers per dag. Langs Franstalige kant staat Nafi Thiam bovenaan de lijst met 532.579 mensen die naar haar 800 meter keken. Fabio Van den Bossche, die een bronzen medaille veroverde bij het baanwielrennen, kon 341.819 mensen naar de RTBF lokken tijdens de laatste rondes van zijn wedstrijd. De dames van de Belgian Cats tot slot trokken 326.301 kijkers in hun wedstrijd tegen Frankrijk.     

Cédric Van Branteghem, CEO van het BOIC: “De nabijheid van Parijs, de fantastische prestaties van onze atleten en de honger naar Spelen met publiek; we voelden aan dat de beleving rond de Spelen van Parijs historische proporties zou aannemen. En wat bleek: Team Belgium was werkelijk alomtegenwoordig. Dankzij onze mediapartners moest ook wie niet naar Parijs kon afreizen niets missen van de Olympische Spelen. Ik wil hen dan ook van harte bedanken voor het fantastisch werk dat zij verricht hebben. Ik ben ook trots dat we hiernaast ook via onze eigen Team Belgium-kanalen de verhalen van onze Olympiërs bij onze fans hebben kunnen brengen.”     

Zo bereikte Team Belgium tijdens de Spelen via zijn sociale media in totaal 10 miljoen unieke accounts, verdeeld over Instagram (4 miljoen), Facebook (4 miljoen) en TikTok (2 miljoen). De verschillende posts leverden alleen al op Instagram meer dan 35 miljoen views op. Uitschieter was de foto van Wout van Aert met koning Filip na zijn bronzen medaille in de individuele tijdrit. De content van Team Belgium werd duidelijk gesmaakt met meer dan 4 miljoen interacties op Instagram en Facebook.     

Daarnaast konden de Team Belgium fans via de kanalen van het Lotto Belgium House en het Olympic Festival in Middelkerke ook de beleving bij de fans volgen. Vooral de feestelijke intredes van de atleten in het Lotto Belgium House en de vieringen met de fans waren uitschieters.     

Tot slot was er ook de dagelijkse Team Belgium nieuwsbrief. Wie ook de komende weken Team Belgium wil blijven volgen, op weg naar de Winterspelen van Milano-Cortina 2026 en de Spelen van Los Angeles 2028: abonneer je nu op de Team Belgium nieuwsbrief.